BLOG 14_1_het-verschil-maken

Maak jij het verschil in de nieuwe economie of je ligt eruit?

Niemand weet echt wanneer en of de economie weer als  gaat rollen zoals vroeger, zodat jij als assurantieondernemer weer als vanouds kan gaan werken.

In mijn gesprekken met veel assurantieondernemers hoor ik HOOP op betere tijden. Het liefst de tijden van vroeger.  Maar dat betekent niet dat je moet gaan zitten wachten en hopen dat dingen verbeteren.

Als je niet aanpast aan de situatie van VANDAAG kan je morgen je assurantiebedrijf sluiten. Ik spreek ondernemers die hun TENT sluiten en ook ondernemers met een kern gezond bedrijf die deze portefeuilles overnemen.

 

Wat is verschil tussen beide ondernemers?

BLOG 14_1_het-verschil-maken

Hier volgen zeven tips die je op weg helpen:

1.  Kijk kritisch naar je business model en pas het aan.

In een moeilijke economie als deze is stilstand dodelijk. Je portefeuille kalft af. Minder verzekerden en minder verzekeringen per verzekerde.

Dus kijk eens goed naar je bedrijf en stop met de dingen die niet meer werken. Focus je op de beste strategie om NIEUWE  klanten te werven en/of de ACHTERDEUR dicht te houden.

Stel dan duidelijke doelen en meet je resultaten vaak. En stuur bij waar nodig.

2. Doe meer van wat WEL werkt

Alles wat succesvol was in het eerste deel van dit jaar is de investering van meer tijd, geld en bronnen waard in het komende ½ jaar.

Stel jezelf de vraag:

Wat was je best verkopende product, dienst of oplossing, en hoe kun je ervoor zorgen dat al je andere klanten dit ook kopen?
Welke geld besparende strategieën hebben je netto resultaat verbeterd?
Welke promoties of incentives hebben de aandacht van je klanten getrokken?

3.  Probeer, probeer en probeer.BLOG 14-2-try-it-glowing-button

Wanneer is het beste moment om iets nieuws te proberen?

Wanneer het oude niet meer werkt.

Het voelt wellicht veiliger in je comfort zone, maar blijven hangen aan je oude product, dienst of marketingstrategie kan juist zeer risicovol zijn.

De beste nieuwe ideeën komen vaak voort uit gesprekken met je KLANTEN, je LEVERANCIERS en, je WERKNEMERS natuurlijk.

Dus, PRAAT minder, LUISTER meer en ga serieus in op ideeën die kunnen leiden tot opmerkelijk product, dienst en oplossing.

Inspiratie nodig? Schrijf je in voor een masterclass en leer hoe je je onderneming, je producten en diensten opmerkelijk maakt.

4. Geef klanten aan je concurrent

Neem afscheid van klanten die veel van je vragen en te weinig opleveren. Zij nemen de energie, tijd en focus weg die je aan je meer winstgevende klanten zou moeten besteden. Dus geef ze weg aan je concurrent zodat jij aandacht kan besteden aan je beste klanten (die klanten die nooit bellen, geen schade hebben en veel premie betalen)

Zodra je de verliezers hebt weggegeven aan je concurrent, ONDERVRAAG je beste klanten (die klanten die nooit bellen, geen schade hebben en veel premie betalen) om alles over ze te weten te komen. En bedenk dan een plan om MEER van deze klanten aan te trekken.

5. Onderhandel een betere deal

Wanneer prijzen laag zijn, zoals nu, is het een goed moment om over lange-termijn contracten met je vaste leveranciers te (her)onderhandelen. Denk hierbij aan telefonie, ICT, je assurantiepakket, je pand enz..

6. Bereid je netwerk uit

Facebook en LinkedIn hebben ook voor jou als assurantieondernemer zeker nut, maar zij zijn nooit volwaardige vervangers voor face-to-face ontmoetingen, vooral wanneer je nieuwe deals wilt binnenhalen of aanbevelingen wilt krijgen.

Veel adviseurs houden er niet van om erop uit te gaan en contacten op te doen, maar in de huidige economie is dit essentieel. Een kop koffie, meeting of lunch met een makelaar, accountant of leverancier kan je tientallen nieuwe klanten opleveren in de komende maanden.

7. Maak je naam zichtbaarBLOG 14-3_imgResize

In deze economie is het belangrijker dan ooit om te voorkomen dat je een grijze muis wordt.

Lage prijzen en kwaliteitsservice zijn niet langer voldoende. Of het nu een YouTube video is, of een iPhone app of een gratis seminar… zorg dat je iets biedt dat opvalt bij je prospects en klanten.

 

Wat denk jij?

Wat kan een adviseur en/of assurantieondernemer nog meer doen in deze economie om te overleven of beter nog door te groeien met hun onderneming?

Deel jouw tips, ideeën, suggesties en vragen in het reactieveld hieronder

Succes

Ruud Wildschut

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*