Blog 5_7 redenen waarom klanten weglopen

7 redenenen waarom klanten weglopen

Je hebt ongetwijfeld je doelen gesteld voor dit jaar. Je omzet voor dit jaar heb je begroot en deze omzet is doorvertaald naar aantal klanten en omzet per klant. Met daar aangekoppeld het aantal nieuwe klanten dat je nodig hebt om je doelen te behalen. Je hebt een plan gemaakt met welke producten of diensten je speerpunten zijn voor het komende jaar. En mocht het niet lukken met additionele groei dan kun je nog altijd een portefeuille kopen op “aan- en verkoop portefeuilles” via LinkedIn.

Met deze doelen en dit plan probeer je het verlies aan klanten en omzet  goed te maken. Plus wat extra. Soms heb je het gevoel dat je op een zinkend schip zit en dat je aan het lozen bent met alle kracht die je in je hebt. In de hoop dat je op tijd de haven binnen vaart.Blog 5_7 redenen waarom klanten weglopen

Mijn advies is: stop met lozen en repareer de lekkage. Oftewel maak een plan hoe je klanten behoudt!

Uit onderzoek blijkt dat om de volgende redenen klanten weggaan:

92%       – Klant kreeg te weinig aandacht
86%       – Adviseur toonde te weinig initiatief
79%       – Adviseur dacht onvoldoende mee
76%       – Adviseur kwam afspraken niet na
72%       – Adviseur bood geen werkende oplossing
67%       – Klant werd niet voor vol aangezien
58%       – Klant werd niet eerlijk behandeld
—————————————
17%       – Prijs

De prijs wordt vrijwel altijd geuit door de klant en dat is ook terecht omdat aan de bovenstaande voorwaarden (in de ogen van de klant) niet voldaan wordt.

Hoe houd je de achterdeur dicht?Blog 5_7 redenen waarom klanten weglopen 2

Ga een relatie aan met je klanten!

Een relatie met je klanten is niks anders dan elke andere relatie dan ook. Als jij van je partner geen aandacht krijgt, of je partner toont geen initiatief, of je wordt niet serieus genomen, dan zeg je toch op een gegeven moment: ‘Zo is genoeg’.

Een relatie = het aantal contactmomenten x de waarde van het contactmoment

Je weet dus wat je te doen staat voor dit jaar. Werk aan die relatie. Bel, ga langs, informeer actief en vraag feedback. Als er klachten komen over de prijs (17% van de ware reden!) ben je te laat. Je hebt nog een heel jaar om dat te voorkomen.

NB: Je weet dat ik ook gratis tips en informatie verstrek om jouw relatie met klanten te versterken. Ik wil graag daarbij helpen om die informatie te vestrekken die jij als ondernemer nodig hebt om de band met je klant te verbeteren.

Of het nu gaat om:

Het op een kostenefficiënte manier opbouwen van relaties uit een gekochte portefeuille?
Het aanleren van commercieel gedrag bij administratief georiënteerde medewerkers
Het vergroten van je rendement bij de buitendienst
Het tegengaan van royement bij je abonnementen
Het op een effectieve manier werven van nieuwe klanten


Jij kunt mij ook HELPEN. Mail mij welke 3 grote frustraties jij hebt  als het gaat om het creëren van een goede relatie met je klanten?

Schrijf het hieronder in het commentaarveld, zodat  ik jou kan helpen om dit jaar tot een succes te maken.

Ruud Wildschut

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*